Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2014

Για τον κανονισμό λειτουργίας του Κοινωνικού Παντοπωλείου στα Χανιά

ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ
 ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟΥ 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΕΓΓΥΗ Ή ΠΡΟΣΟΔΟΦΟΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΓΙΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ;







Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 3/12 συζητήθηκε ο κανονισμός λειτουργίας του κοινωνικού παντοπωλείου. Έπεται να ανοίξει η συζήτηση για την κοινωνική πολιτική του Δήμου και η πιθανή δημιουργία επιπλέον δομών αλληλεγγύης.
Θεωρούμε ότι η απάντηση στην κρίση δεν είναι οι λεγόμενοι θεσμοί κοινωνικής αλληλεγγύης αλλά η πάλη όλης της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων για την ανατροπή και η αντιστροφή των συνεπειών της κρίσης με βάση ένα αντικαπιταλιστικό πρόγραμμα σύγκρουσης με το κεφάλαιο. Θεωρούμε ότι έχει σημασία να διεκδικήσουμε πίσω το δικαίωμα  μας στην δουλειά και όχι απλά ένα πιάτο φαΐ. Να διεκδικήσουμε πίσω αυτά που μας έκλεψαν, αξιοπρεπείς μισθούς και συντάξεις και όχι ένα κουπόνι με μπαρ - κόουντ ελεημοσύνης. Ζητάμε κράτος πρόνοιας για να μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες μας για ανθρώπινη διαβίωση.
 Θεσμοί κοινωνικής αλληλεγγύης θα μπορούσαν να παίξουν ένα προσωρινό ανακουφιστικό ρόλο αν λειτουργούν κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το βασικότερο είναι αν λειτουργούν με ανοιχτό τρόπο χωρίς περιορισμούς και  με συμμετοχή των ωφελούμενων.  
Το «κοινωνικό παντοπωλείο» του Δήμου Χανίων δεν αποτελεί κάτι τέτοιο. Φτιάχτηκε από την προηγούμενη δημοτική αρχή προκειμένου να αποφευχθεί η κοινωνική κατακραυγή και η λειτουργία του αφήνει πολλά ερωτηματικά για την χρησιμοποίησή του από τους κρατούντες. Ο κανονισμός λειτουργίας του αντανακλά αυτόν τον προσανατολισμό. 
  1. Οι υπηρεσίες και η βοήθεια που παρέχει είναι περιορισμένες και αυτό γιατί η τροφοδοσία του βασίζεται κατά κύριο λόγο είτε στην ελεημοσύνη απλών ανθρώπων είτε σ τις δωρεές-  χορηγίες επιχειρήσεων. Για τους δεύτερους βέβαια η λειτουργία αυτή δεν είναι χωρίς όφελος καθώς από τον κανονισμό λειτουργίας προβλέπονται φοροαπαλλαγές για τους χορηγούς - δωρητές !!!!!! Όλοι βέβαια καταλαβαίνουμε ότι δεν θα απολαμβάνουν φοροαπαλλαγές οι φτωχοί άνθρωποι οι οποίοι από ειλικρινή αίσθηση προσφοράς και αλτρουισμού  αφήνουν λιγοστά τρόφιμα. Ακόμη όμως και η προσφορές των εργαζομένων, των μαθητών και των γονιών τους, σημαίνει αυξημένες πωλήσεις σε συγκεκριμένα είδη για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Θεωρούμε ότι αποτελεί ντροπή και όνειδος κάποιοι να διαφημίζουν το όνομά τους και να κερδίζουν, χρησιμοποιώντας τον πόνο των ανθρώπων. Το ίδιο ισχύει και για δωρεές της εκκλησίας που παρόλο που διαχειρίζεται αμύθητο πλούτο προσφέρει ελάχιστα.
  2. Η χρηματοδότηση αυτού του θεσμού περνάει μέσα από μια μόνο κατ’ όνομα μη κερδοσκοπική εταιρία, με το πομπώδες όνομα «Ξένιος Ζευς». Οι διαδικασίες χρηματοδότησης αλλά και η ίδια η εταιρία είναι αδιαφανείς καθώς είναι άγνωστο το πώς συστάθηκε ποια είναι τα μέλη του ΔΣ της κλπ. 
  3. Παρά τους ισχυρισμούς ότι τέτοιου τύπου θεσμοί δημιουργούν θέσεις εργασίας, το κοινωνικό παντοπωλείο απασχολεί ελάχιστο προσωπικό και κυρίως βασίζεται στον εθελοντισμό – τζάμπα εργασία.  Οι σχέσεις εργασίας και τα ωράρια σύμφωνα με τον κανονισμό «….προσαρμόζονται στις ανάγκες των χορηγών/δωρητών.». Με άλλα λόγια πρέπει να είναι σε επιφυλακή ανάλογα με το πότε μπορούν οι επιχειρηματίες. Εκτός αυτού η πρόσφατη  χρησιμοποίηση από το Δήμο προσωπικού άλλης κοινωνικής δομής για να καλύψει τα κενά του κοινωνικού παντοπωλείου είναι χαρακτηριστική των ελλείψεων και του χάους που οδηγούν παρόμοια κοινωνικά προγράμματα.
  4. Ο κανονισμός λειτουργίας δημιουργεί αποκλεισμούς. Επιτρέπει μόνο σε ένα πολύ μικρό αριθμητικά στρώμα να επωφεληθεί. Καλύπτει στην ουσία μόνο την ακραία φτώχεια αλλά και αυτή όχι πλήρως.  Μπλέκουν τους υποψήφιους ωφελούμενους σε ένα κυκεώνα γραφειοκρατίας για την εύρεση των απαραίτητων . δικαιολογητικών. Είναι απαράδεκτο να ζητούν Ε9  για να ταΐσουν έναν άνθρωπο. Ποιοι θεωρούνται φτωχοί  όμως για τους εμπνευστές του κοινωνικού παντοπωλείου; Να φέρουμε ένα παράδειγμα: οι  αναπληρωτές ή οι νεοδιορισμένοι εκπαιδευτικοί των 600€, που έχουν έρθει από την άλλη άκρη της χώρας και το μεγαλύτερο μέρος του μισθού φεύγει στο νοίκι και τη μετακίνηση προς και από την εργασία τους, μπορούν να επωφεληθούν; Η απάντηση είναι όχι. Γιατί άραγε; Αυτοί δεν είναι φτωχοί; Μήπως γιατί όσο πιο ελεγχόμενος είναι ο πληθυσμός που επωφελείται μπορούν να λειτουργήσουν πάσης φύσεως ρουσφέτια;
  5. Ο κανονισμός δημιουργεί ρατσιστικούς διαχωρισμούς καθώς μόνο οι νόμιμοι μετανάστες μπορούν να επωφεληθούν. Πρακτικά κάτι τέτοιο σημαίνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μεταναστών μένει έξω από τέτοιου είδους θεσμούς αφού εδώ και δέκα σχεδόν χρόνια έχει πάψει οποιαδήποτε διαδικασία νομιμοποίησης, ενώ χιλιάδες άνθρωποι λόγω του ότι βρέθηκαν άνεργοι ή δεν είχαν τα χρήματα, έχασαν τη δυνατότητα να είναι νόμιμοι. Επίσης όσοι έρχονται τώρα ξεριζωμένοι από τις χώρες τους αποκλείονται. Αυτό συμβαίνει με τους  Σύριους πρόσφυγες που βρίσκονται ακόμη σε ξενοδοχείο στη Ν Χώρα.
Για τους παραπάνω λόγους πιστεύουμε ότι η αριστερά δεν μπορεί να στηρίζει τέτοιου είδους κανονισμούς και γι’ αυτό από τη μεριά μας ψηφίσαμε κατά.
Πιστεύουμε ότι ο όποιος θεσμός κοινωνικής αλληλεγγύης πρέπει να λειτουργήσει
·         Μακριά από οποιεσδήποτε εταιρίες ανώνυμες, κερδοσκοπικές ή μη.
·         Να θεωρεί ως ωφελούμενους όλους βρίσκονται κάτω από το επίσημο όριο φτώχειας των 12.000€ ετησίου εισοδήματος.
·         Να είναι ανοιχτός για όλους τους μετανάστες  ανεξάρτητα αν έχουν  χαρτιά ή όχι
·    Να είναι ανοιχτός σε κάθε άνεργο ανεξάρτητα το χρόνο της ανεργίας του και του αν λαμβάνει επίδομα ανεργίας ή όχι.
·         Χωρίς να υποβάλλει σε «ανακριτικές» διαδικασίες τους ωφελούμενους.
·         Να λειτουργεί με μόνιμο και με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα προσωπικό.
·     Να έχει εξειδικευμένο προσωπικό (ψυχολόγους κοινωνικούς λειτουργούς) για να αντιμετωπίσει περιπτώσεις ωφελούμενων, που χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης.


Χανιά 13/12/2014 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου